17 enero 2012

It Won´t Be Easy To Forget Johnny Seay








Johnny Seay, cantante Americano de Música Country, es conocido por formar parte de los intérpretes del Louisiana Hayride y del Grand Ole Opry a finales de los años 50. Johnny Seay fue nominado a un Premio Grammy por la canción “Day for Decision” en 1966


Gracias John por conceder parte de tu tiempo para esta entrevista. ¿Podrías contarnos un poco del motivo por el que decidiste ser cantante de Música Country?
Johnny Seay: Aprendí a tocar la guitarra cuando tenía unos quince años y me gustaba cantar, pero no pensaba que grabaría un disco dos años después. Simplemente fue una oportunidad que se presentó… Dos amigos del colegio y yo empezamos a tocar juntos y algunos de nuestros amigos y profesores pensaron que éramos buenos. Hubo un concurso de talentos en un show de Eastpoint, Georgia, llamado el Georgia Jubilee. Nos atrevimos a entrar y ganamos. Era un concurso en donde tenías que tocar cada fin de semana por tres meses para ganar un gran premio, que consistía en 50 dólares y un año de contrato grabando con la National Recording Corp. Record’s (NRC). Había tres finalistas después de tres meses. No recuerdo a uno de los cantantes, pero Bill Anderson era uno de ellos y es quien ganó. Yo tenía 17 años de edad en aquel entonces. Ganamos los 50 dólares y compré un Colt 45 Single Action Six Shooter por 45 dólares y todavía tenía suficiente para comprar por 4,95 una caja de balas Ammo de calibre 45. “Tengo mis prioridades, ya sabes…” Creo que tenía 17 años cuando grabé mi primer disco, pero tenía 18 cuando fue editado.

John, apareciste en el Louisiana Hayride en 1957 gracias a tu manager Shelby S. Singleton, tenías 17 años de edad, ¿cómo te sentiste allí?
Johnny Seay: Ya tenía 18 por aquella época y la sensación de estar allí era increíble, estar en un gran show como el Hayride. Se me hacía incluso difícil de creer que yo pudiera estar allí. Todo parecía ocurrir tan deprisa,… Mirando hacia atrás, realmente no creo que estuviera preparado para llegar tan lejos con la experiencia que tenía. Realmente necesitaba más tiempo para desarrollar mi talento. Todavía no había encontrado mi estilo y sonaba más como Johnny Cash por aquel entonces. Me llevaría algunos años encontrar a Johnny Seay. De todos modos, esa debía de ser la razón por la que impresionaba a la gente, teniendo aquella grave y profunda voz a mi edad.

¿Cuál era tu vínculo con Hubert Long?
Johnny Seay: En 1960 cuando cambié de idea y dejé Shreveport, Louisiana y el Hayride , y me fui a Nashville, conocí a Darrell McCall poco antes de llegar allí y llegamos a ser amigos. Él me presentó a Hubert Long, que era manager de muchos de los grandes, como Faron Young y Ferlon Husky, y muchos otros. Hubert me eligió para su “Stable of Stars” y empezó a contratarme para dar giras y para participar en el Grand Ole Opry.

¿Cómo te ayudó Ernest Tubb?
Johnny Seay: Ernest Tubb me ofreció mi primera oportunidad para cantar en la emisora de Radio WSM en su Show de su Tienda de Discos sobre 1958. Su bajo, Jack Drake le habló a Ernest sobre mí y me preguntaron si quería ir a Nashville para actuar en el show. Yo estaba en el Louisiana Hayride en aquella época.


A young Johnny Seay with his sister

 
¿Qué recuerdos tienes de Patsy Cline?
Johnny Seay: Conocí a Patsy Cline tan pronto como llegúe a Nashville en 1960. Algunos amigos me dijeron que fuera al Tootsie’s Orchid Lounge y que me encontraría con alguien y que me ayudarían a encontrar mi camino en el negocio de la música en Nashville. Pues bien, entré en el Tootsie’s, me acerqué a la barra y pedí una cerveza, caminé hasta la Jukebox y encontré dos de mis discos, así que me imaginé que era conocido y que me sentiría bien allí. Miré alrededor y ví a Patsy y a su marido, Charlie Dick, en una mesa, y me presenté a ellos. Lo siguiente que recuerdo, es que yo estaba sentado con Patsy y que les contaba por qué estaba allí. Patsy me acogió muy bien y me dijo que me ayudaría a encontrar un lugar para alojarme, pero que primero que me llevaría a su casa y me prepararía algo de comer. Así que, la primera comida que tomé en Nashville fue cocinada por Patsy Cline. Después me llevó a la ciudad, al “Clarkston Hotel” y conseguí una habitación por 14 dólares a la semana. El hotel estaba solamente a un bloque de los Estudios de Radio de la WSM. Era un viejo hotel, simplemente había una cama y un recipiente con agua. Tenías que bajar al hall para cualquier otra cosa.
Empecé a conocer a mucha gente después de eso, gente que me ayudaría, y algunos llegaron a ser amigos míos. Gente como Roger Miller, Marty Robbins, el compositor Vick McAlpine, Okie Jones, Ralph Emery, Hubert Long, Chris Gantry, Kris Kristoffersom, Eddie Kilroy and Kid Marley, etc. No pasó mucho tiempo antes de que hiciera apariciones como artista invitado en el Grand Ol’ Opry.





Gracias por contarnos esta anécdota, John, realmente entrañable. ¿Podrías contarnos alguna sobre tu periodo en la Capitol Records?
Johnny Seay: Hubert Long fue quien me introdujo en la Capitol Records. Estaba decidido, necesitaba tomar una nueva dirección y ellos querían que intentase algo al estilo Pop. Solamente edité dos discos en la Capitol porque no funcionaba. Fue por aquella época cuando fui a Hollywood para ser una “Estrella de Cine”. Conocí a “Johnny Western” de la famosa película “The Ballad of Paladin”. Johnny fue quien me invitó a ir a Hollywood, porque creía que podría ofrecerme alguna escena en alguna película. Pues bien, Hubert y yo no nos llevábamos bien. Me casé y él no quería que lo hiciera. Por aquel entonces tenías mejores oportunidades cuando eras un “Ídolo Adolescente” si permanecías soltero. Hubert tenía grandes esperanzas para mí y me llevó a Hollywood un par de veces para que los jefes vieran cómo cantaba y actuaba. Consumimos mucho tiempo y dinero en mí y sentía que lo estaba hundiendo porque me había casado. Entiendo cómo se sentía pero yo me iba a casar y nada me sacaría la idea de la cabeza. Creo que él finalizó mi acuerdo con Capitol Records en aquella época, ya que él y Ken Nelson, mi productor en Capitol eran muy buenos amigos. Nunca pensé más sobre ello. De todos modos, no me importaba, porque estaba de camino a iniciar una nueva aventura en ”Hollywood”. Necesitaba dinero para mi viaje así que pinté muchos cuadros para Marty Robbins para colocar en su nueva “Rosa’s Cantina Cafe” de escenas del desierto y vendí mi Ford Pickup Truck 1930 Modelo “A”. Descargué todo lo que tenía, junto con mi nueva y embarazada mujer en mi 1950 Ford rojo Pickup Truck de 1950 y nos fuimos a Hollywood.




¿Cuándo apareciste en el Ed Sullivan Show?
Johnny Seay: Nunca aparecí en el Ed Sullivan Show. No sé de dónde viene ese rumor… Lo he oído antes, pero nunca ocurrió.

En 1967 apareciste como co-protagonista en la película “What Am I bid “ con Faron Young, Leroy Van Dyke, Tex Titter y Al Hurt. ¿Nos podrías contar alguna anécdota que tuviera lugar aquellos días?
Johnny Seay: Mi manager en aquel momento era Gene Nash, y escribió el guión y la música para la película. También fue manager de Leroy Van Dyke. Es el motivo por el cual participé en la película. Fue divertido, pero no me pude ir de Hollywood tan rápido como quisiera. No me interesaban muchas de las cosas de allí.


¿Cuál fue tu momento más divertido?
Johnny Seay: Es difícil de contestar, he tenido muchos. Voy a contar esta historia: Cuando era un nuevo miembro del Louisiana Hayride, a finales de 1958, los miembros de mi banda y yo vivíamos en un pequeño apartamento en Shreveport, Louisiana. Mi guitarrista principal, “ED Forester” estaba en la cama mirándome cómo practicaba mi destreza con mi Colt 45. Teníamos un poster de Playboy colgado en la pared. ED dijo, “Mete una bala en ese “cargador de seis” y yo dispararé a la chica en el trasero. Yo no me creí que él pudiera conseguirlo, así que metí una bala, se lo dí, y “Bang”, lo consiguió. La bala fue derecha a la fotografía, la pared y a la cocina, y acabó en el fregadero de la cocina. El guitarrista que tocaba el bajo para mí, “Pee Wee Moore” dijo, mi voz me salió tres octavas más altas y dije “podrías haberme matado”. Nos estuvimos riendo de ello muchos años después. “Los chicos siempre serán chicos”.

John, eres muy polifacético, has sido Comandante para el 131º Escuadrón de Búsqueda y Rescate Aéreo, Auxiliar de las Fuerzas Aéreas de los Estados Unidos y colaboraste en la Patrulla Civil Aérea como piloto, has sido un galardonado pintor, escultor y grabador de armas, incluso te gusta pilotar avionetas para fumigar, ¿cómo has podido compaginar todo con tu carrera musical?
Johnny Seay: Tomé la decision en 1968 o 1969 de que no pasaría más tiempo en Nashville y dejar de hacer otras cosas que quería hacer. Cuidar del Rancho, volar y vivir en Texas. Dejé Nashville y el negocio de la música para trabajar como cowboy en el Rancho Miller en Justiceburg, Texas, para vivir una vida que no encontré en Nashville. Esta decision priorizaba ante otras muchas cosas que simplemente había soñado que haría con mi vida. Quería hacer todas aquellas cosas que soñaba de niño. Y conseguí hacerlas realidad todas ellas,… cowboy, piloto, ingeniero de ferrocarril, (ambos, vapor y diesel), trabajé en Santa Fe, Fort Worth y Western y en New Orleans y en el Railroad de Gulf Coast. Artista, grabador de armas y cuidador de caballos. Empecé como fumigador cuando tenía unos 40 años, la mayoría de mis amigos pensaban que me había vuelto loco y que me mataría. Pues bien, tengo sobre 16.000 horas de vuelo, sigo vivo y sigo disfrutando. Volar fumigando es una de las pocas cosas que nunca me aburren. Me introduje en el mundo de la música principalmente por accidente a los 17 años de edad. Fue divertido, pero no era realmente lo que quería hacer. Cuando era un niño, pensaba en que quería ser un piloto de combate. Eso no ocurrió así que hice lo siguiente que me gustaba. Soy un Piloto Fumigador de Cultivos y me encanta como suena.



¿Qué dirías sobre la calidad de la música Country de hoy en día si la comparas con la de los años 50-70?
Johnny Seay: Me encanta la música Country, pero me gustan también otros estilos. Me gusta el violín clásico y el antiguo fiddle. Me encanta el Bluegrass y las Big Band de los años 30 y 40. Me gusta la música Inspiracional y relajante. No me gusta ni el Hard Rock ni el Heavy Metal, Punk, Rock o cualquier otro tipo de música que promueva la degeneración de la imagen o del estilo de vida. Supongo que soy un hombre de otra época. Algo de música Country de hoy en día es buena, pero no la escucho demasiado porque cuando escucho la radio, selecciono emisoras en donde pongan música más antigua. Muchos de los nuevos artistas de Country parece ser que “rechazan el Rock”, gente que no puede hacer Rock y decide hacer Country.


¿Le darías algún consejo a la gente joven con las mismas aspiraciones y sueños?
Johnny Seay: Les diría lo mismo que me dijo a mí Don Gibson en el 1958, en el backstage del Georgia Jubilee, en donde empecé. Se sentó conmigo en mi camerino y bebiendo whiskey directamente de la botella, me miró y dijo, “Johnny Seay, mejor asegúrate bien de que lo que quieres es entrar en el negocio de la música, antes de entrar de lleno, porque no va a ocurrir nada de lo que piensas que va a pasar”. Don decía la verdad.

Tienes una estupenda página web escrita por tu hija, vamos a darla a conocer
Johnny Seay: www.JohnnySeay.com

Muchas gracias por tu tiempo, John, espero que tus sueños se sigan realizando.
Johnny Seay: Muchas gracias por darme tanto tiempo para responder a cada pregunta. Aprecio tu interés por mi carrera musical. La vida ha sido muy agradable para mí y estoy deseando despertarme y empezar un nuevo amanecer cada día. Siempre hay algo nuevo que esperar. Como el saber de tí y saber que hay gente como tú a la que le importa lo que he hecho en mi vida. No me puedo creer que haya gente por el mundo que quiera compartir mis experiencias. Es lo mejor que me puede pasar.

Nov. 21, 1958



Johnny Seay and Hoyt Axton










Johnny Seay, American Country singer, is known for being part of the Louisiana Hayride and The Grand Ole Opry performers in the late 1950´s. Johnny Seay was nominated for a Grammy Award for the song “Day for Decision” in 1966



Thank you John for taking the time out of your busy schedule to do this interview. Can you tell us a little history on how you decided that you wanted to be a Country Music Performer?
Johnny Seay:I was learning to play guitar at around 15 years old and like singing, but didn’t think I would be recording two years later. It was just a chance thing… I and two friends at school started playing music together and some of our friends and teachers thought we were good. There was a talent contest going on at a show in Eastpoint, Georgia called the Georgia Jubilee. On a dare we entered it and won. It was a contest where you had to perform every weekend for three months to win the grand prize, which was $50.00 dollars and a one year recording contract with National Recording Corp Record’s (NRC). There were three finalists after three months. I don’t remember one of the singers, but Bill Anderson was one of them and I won. I was 17 years old at the time. I took the $50.00 dollars and bought a Colt 45 Single Action Six Shooter for $45.00 and had just enough left to buy a $4.95 box of 45 Cal. Ammo. “I have my priorities you know.” I think I was still 17 when I recorded my first record, but 18 when it was released.




You appeared on The Louisiana Hayride in 1957 thanks to your manager Shelby S. Singleton, you were just 17 years old, how did you feel being there?
Johnny Seay: I was 18 years old by that time and it was a great feeling being on a big show like the Hayride. It was almost too much to believe for me. It all seemed to happen so fast. Looking back, I really don’t think I was ready to be that far along with the experience I had. I really needed more time to develop my talent. I had not found my style and was sounding a lot like Johnny Cash at that time. It would take me a few years to find Johnny Seay. Although, it may have been the reason I impressed people, having voice that big and deep at that age.




What is your connexion with Hubert Long?
Johnny Seay: In 1960 when I made up my mind to leave Shreveport, LA and the Hayride to go to Nashville, I met Darrell McCall shortly after arriving there and we became friends. He introduced me to Hubert Long, who was the manager to some big name singers, like Faron Young and Ferlon Husky, and many others. Hubert took me into his “Stable of Stars” and started booking me on the road and on the Opry.




How did Ernest Tubb help you?
Johnny Seay: Ernest Tubb gave me my first chance to sing on WSM Radio at his Record Shop Show in about 1958. His bass player, Jack Drake told Ernest about me and I was asked to come to Nashville to do the show. I was already on the Hayride at that time.




What are your memories with Patsy Cline?
Johnny Seay: I met Patsy Cline as soon as I arrived in Nashville in 1960. I was told by friends to go to Tootsie’s Orchid Lounge and I would find someone I knew or who knew me there and they would help me find my way into the music business in Nashville. Well, I entered Tootsie’s and went up to the bar and ordered a beer, walked over to the jukebox and found two of my record’s on it, so I figured I was known there and that made me feel good. I looked around and saw Patsy and her husband, Charlie Dick at a table and introduced myself. Next thing I knew, I was sitting with Patsy and telling them why I was there. Patsy took me under her wing and said she would help me find a place to stay, but first she was going to take me to her house a feed me. So, the first meal I eat there was cooked my Patsy Cline. Then she took me back to town, to the “Clarkston Hotel” and I got a room for $14.00 a week. The hotel was only a block from WSM Radio Studios. It was an old hotel, just bed and sink with water. You had to go down the hall to do anything else.
I begin to meet a lot of people after that, people who would help me, and some became friends. People like Roger Miller, Marty Robbins, songwriter Vick McAlpine, Okie Jones, Ralph Emery, Hubert Long, Chris Gantry, Kris Kristoffersom, Eddie Kilroy and Kid Marley, etc. It wasn’t long before I was doing guest shots on the Grand Ol’ Opry.


Thank you John for telling us about this thrilling anecdote. Can you tell us about your time with Capitol Records ?
Johnny Seay: Hubert Long got me on Capitol Records. It was decided that I needed to go in a new direction and they wanted me to try something more in the Pop style of music. I only had two releases on Capitol because it just didn’t work. It was about that time that I left for “Hollywood” to be a “Movie Star”. I had met “Johnny Western” of “The Ballad of Paladin” fame. Johnny asks me to come to Hollywood, because he felt he could get me some movie parts. Well, Hubert and I were on the outs. I got married and he didn’t want me to marry. Back then it was thought, you had a much better chance of be a “Teenage Idol” if you remained single. Hubert had High hopes for me and had taken me to Hollywood a couple of times to show me off to the big shots out there. Had spent a lot of time and money on me and felt I was letting him down by getting married. I understand how he felt, but I was going to get married and there was no talking me out of it. I think he ended my deal with Capitol Records at that time, as he and Ken Nelson, my producer on Capitol were very good friends. I never knew or gave it a thought. Anyway, I didn’t care, because I was on my way to a new adventure in,”Hollywood”. I needed money for my trip so I painted a large painting for Marty Robbins to use in his new “Rosa’s Cantina Cafe” of a desert scene and sold him my 1930 Model “A” Ford Pickup Truck. I loaded everything I owned, along with my new, now pregnant wife in my 1950 Red Ford Pickup Truck and off to Hollywood we went.

When you did appear on Ed Sullivan Show?
Johnny Seay: I never appeared on the Sullivan Show. I don’t know where that rumour came from… I heard it before, but it didn’t happen.




In 1967 you appeared as co-star on the movie “What Am I bid “with Faron Young, Leroy Van Dyke, Tex Titter and Al Hurt. Can you tell us any anecdote of those days?
Johnny Seay: My manager at that time was Gene Nash, and he wrote the script and music for the movie. He also managed Leroy Van Dyke. So, that’s how I got into the movie. It was fun, but I couldn’t get away from Hollywood fast enough. A lot of thing out there I didn’t care for.

What’s your funniest moment?
Johnny Seay: Now, that is a hard one, as there have been many. I tell this story; When I was a new member of the La. Hayride 1n late 1958, my band members and I lived in a small apartment in Shreveport, La. My lead guitar player “ED Forester” was in bed watching me practice my “Fast draw” with my Colt .45. We had a Playboy Centre fold hanging on the wall. ED said, “Put a bullet in that “Six-shooter” and I’ll shoot that girl in the ass. I didn’t believe he would, so I put a bullet in it, handed it to him and “Bang” he did it. The bullet went through the picture, the wall and into the kitchen, it landed in the kitchen sink. My bass player, “Pee Wee Moore” said, my voice went up about three octaves and I said “you could have killed me”. We all had a big laugh over it for years. “Boys will be boys”.


Johnny you are very polifacetic, you has been a Commander for the 131st Air Search and Rescue Squadrom, U.S. Air Force Auxiliary and Civil Air Patrol as a pilot, you are an award-winning painter, sculptor and gun engraver, even you love flying crop duster aircraft, how you could manage that with your music career?
Johnny Seay: I made a decision back in 1968 or 69 that I was not going to spend my life in Nashville and miss out on other things I wanted to do. Ranching, flying and living in Texas. I left Nashville and the music business to work as a cowboy on the Miller Ranch at Justiceburg, Texas, to live a life I couldn’t find in Nashville. That decision lead to many other things I had only dreamed of doing with my life. I wanted to do all the things I dreamed of as a kid. I did them all too… Cowboy, Pilot, Locomotive Engineer, (both steam & diesel), worked on the Santa Fe, Fort Worth and Western and the New Orleans and Gulf Coast Railroad’s. Artist, Gun Engraver and Horseman. I started flying Crop Dusters at about age forty, most of my friend’s thought I was nuts or middle age crazy and would kill myself. Well, over 16,000 hours of flying crop dusters later, I’m still alive and still having fun. Flying crop dusters is one of the few things in life I never get tired of doing. I got into the music business mostly by accident at age seventeen. It was fun, but it’s not what I really wanted to do. When I was a kid, I thought I wanted to be a fighter pilot. That didn’t happen, so I did the next best thing. I’m a “Crop Duster Pilot” and I love that title.



How would you say the quality of country music today compares with the 1950s - ’70s?
Johnny Seay:I love Country Music, but I love other styles too. I love classical violin and old time fiddle. I love Bluegrass and Big Band of the 30’s & 40’s. I love music that inspirers and soothes. I don’t like hard rock or heavy metal, punk rock or any of the types of music that promote the degenerate look or lifestyle. Guess I’m man of another age and time. Some of the country music of today is good, but I don’t hear a lot of it, because when I listen to the radio, I select the stations that play the old stuff. Many of the new breed of country singers appear to be “Rock Reject’s” to me, people who couldn’t make it at rock, so decided to try country.


Can you give any advice to the younger people who have similar aspirations and dreams?
Johnny Seay: I will say to them the same thing that was said to me in 1958 by “Don Gibson” backstage at the Georgia Jubilee where I got my start. He sat in his dressing room, drinking whiskey straight from the bottle, looked at me and said. “Johnny Seay, you better be sure the music business is what you really want, before you get any deeper into it, because it’s not going to be anything like you think it’s going to be”. Don was right.



 Johnny Seay holding Shannon Seay


You have a great new website written by your daughter so let’s give them your website address.
Johnny Seay: www.JohnnySeay.com

Thank you very much for your time, Johnny I hope you still making your dreams come true.
Johnny Seay: Thank very much for giving of your time to ask these questions. I appreciate your interest in my past music career. Life has been a lot of fun for me and I still can’t wait to get up and start a new day, every day. There is always something new to look forward too. Just like hearing from you and knowing there are people like you who care about what I’ve done in my life. I can’t believe there are people all over the world who want to share in my experiences. That’s as good as it gets.

En el Backstage del Louisiana Hayride, 1958. De izquierda a derecha, Ed Forester (guitarrista), Margie Singleton (cantante y amiga de Johnny Seay), Johnny Seay y agachado Pee Wee Moore (bajo) ~ Backstage at The Louisiana Hayride, 1958. L to R., Ed Forester (guitarman), Margie Singleton (recording artist and friend), Johnny Seay, down in front Pee Wee Moore (bass) 

Johnny Seay at The Louisiana Hayride (Carol Golemon Collection)
Johnny Seay with his friend Carol Golemon at The Louisiana Hayride




Johnny Seay, 1958 - Red River - Shevreport, Louisiana. Taken by Guy Golemon

Johnny Seay, 1958 - Red River - Shevreport, Louisiana. Taken by Guy Golemon











Chancey Seay, Guy Golemon, Johnny Seay and Johnny Seay III

Johnny Seay and his wife Star in Fort Worth, Texas



Johnny Seay ~ It Won´t Be Easy To Forget

(Johnny Seay´s first recording in 1958. Written by Jerry Reed, Jerry  playing lead guitar)







 

Johnny Seay ~ If It Wasn´t For Hard Luck

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